1960-1981

 CAP ALS BOMBERS METROPOLITANS

           Iniciada la recuperació, amb nou material, per una banda, el que els Bombers creuen millor (Magirus) i el que les autoritats en un Regim Autarquic volen (Pegaso i nacionals), es renova, millora i amplia el parc mobil dels Bombers de Barcelona, definitivament en aquesta periode es retiraran els vehicles del 1929 i anteriors, reparen-se els vehicles que ho necessiten (Bt-8,9,10, el Bt-7 i altres).
             A Bombers pujarà com a Cap el 1961 J.Mª Jordan Casaseca, fins a la seva juvilació el 1981, 20 anys d'un cert próges, a on els Bombers de Barcelona, desde el final de la Guerra Civil, fins els anys 80, actuen en quasi totes les poblacions del que ara entenem com Area Metropolitana, periode amb gran increment de tot tipus de serveis a causa de la bona marxa de les industries, en un pais sense masses normatives de prevenció. Amb això Bombers de Barcelona preveu el se futur com a Bombers Metropolitans, dissenyat un nous tipus de Parcs Centrals i sudsidiaris, nou material de tot tipus i nous bombers, veient-ho.
      El 1960-1, consta la compra d'un Land Rover "109" de fabricació nacional,(es fabricaven a Linares desde el 1956) serà el F-6 que posteriorment es coneixerà com A-1.



        Observem que aquest primer furgo Land-Rover presenta unes finestres laterals mes petites que altres mes moderns, aquest vehicle portaba un motor de benzina.
      Durant l'any 1961, començarem a veure els primers vehicles de Bombers de Barcelona amb els parafangs pintats en negre, (fins ara eren tot bermell) aquest any s'inicie la compra d'un nou camió Magirus, que trobem confirmat a la revista Alarma de1962. Es tracta d'un Magirus-Deutz tipus TLF 16 amb motor diesel V6 i 125 Cv amb una capacitat de cisterna de 2500 o mes litres i bomba de baixa i alta pressió. Aquest vehicle, el Bt-20, si substituirà als Bt-7 i Bt-11 i Bt-12, com a vehicle de primer auxili, lleuger, rapid i eficient (en comparació als vehicles citats millora en capacitat de cisterna i utilització de la bomba amb possibilitats de varies linies de llargada variable), el podem veure a la imatge seguent.


      Comentaven que els vehicles nacionals eren prioritaris per al Regim Espanyol, i de la necesitat de vehicles contraincendis, neixent a nivell nacional empreses com D.c.I., Antifyre, Fimesa, Iesa i altres.
       A bombers de barcelona es decideix la compra d'un  Pegaso equipat per Antifyre l'any 1962, serà el Bt-21, vehicle amb una cisterna de 4000 l i 2 diposits d'escumogen de 200l, equipat amb bomba de doble pressió 2000l/m fins a 25 atm i 400 l/m a 40 atm, el podem veure a continuació
             

      Durant l'any 1962, es dieselitzen alguns dels camions mes antics que encara es creuen utils con serà possar motor Barreiros en els Bt-11 i Bt-12 i Enasa als Bt-8, Bt-9, i Bt-10.
      Al 1963, ens arribarà un altre Pegaso, ara de Fimesa, vehicle amb 4500 l de capacitat i bomba amb fins 2000 l/m de 8 a 32 atm. A la imatge seguent el Bt-22


      Durant el 1963, arriba un segon Land Rover Santana "109" com a furgons, en aquest cas sabem que serà el  F-7 posterior A-2 tambe portaba motor de benzina.



     Seguidament l'any 1964, es decideix adquirir un nou cotxe de Comandament, de mes capacitat que els anteriors R. Dauphine, el nou vehicle serà un flamant Seat 1400 C, i anagrama A-3.



       També el 1964, arriben 3 noves motocicletes Sanglas 350, de color bermell, per renovar les anteriors



    Som ja al 1965, i trobem dos nous camions Pegaso Comet de Fimesa, els Bt-23 i Bt-24, vehicle de les mateixes caracteristiques que el Bt-22, millorant la bomba amb una de dos etapes que donarà 2000 l/m fins 30 atm o 400 l/m a 50 atm.



        En el mateix any, arriba un Land Rover Santana "88" equipat com a vehicle de pols per Tinker, serà el Ps-1 amb 250 kg de pols i 20 metres de manega, posteriorment va ser el V-2, mes endavant el P-1, acabant la seva vida com a F-11


       L'ambulancia Peugeot es possiblement substituida per una nova DKW de Imosa, (la veiem a la presentació del nou material i en un servei al Moll, junt amb imatge de un vehicle igual, tambe finalment en imatge real). Es curios com hi ha vehicles, que es fan un mon , amb multitud de fotografies, i altres dels que fins hi tot es dubte si van existir.



       De nou, vehicles nous per al 1966, 2 camions Pegaso Comet de Fimesa de caracteristiques com els anteriors seran el Bt-25 i Bt-27, 2 camions Magirus-Deutz TlF 16 actuals del morro quadrat o "aligator" els Bt-26 i Bt-28 aquest ultim amb tracció 4x4, i una nova autoescala Magirus ara de sols 30 metres, serà la E-2 , en la imatge seguent de la revista Alarma, feta a la Pl.Catalunya el 1965, podem veure la presentació dels vehicles Ps-1, ambulancia, B-26, E-2 i Bt-23,24,25,27 (no sempre coincideix la presentació amb l'incorporació al servei o la matriculació)


        Seguidament veurem el Bt-26 i Bt-28 (a la imatge ja porta els colors mes moderns que començaran cap el 1973 i amb la desaparició de la t, quedan els vehicles com a B-..)


   A Tallers dels Bombers de Barcelona, durant el 1967 aproximadament es van anar remodelant els vehicles Bt-8. Bt-9 i Bt-10, amb noves carrosseries mes adaptades a les necessitats, (cabina estandar armaris laterals separats de la cabina i en tres parts per facilitar reparacions de manteniment, vehicles al que ja han cambiat els motors benzina per diesel) .


  Cap el 1967, consta l'arribada d'un Land Rover Santana "88"curt, un jeep de Viasa llarg carrosseria tancada i una autoescala Magirus com la E-2, serà la E-3. Podem veure la imatge del Land Rover A-4 i la del Jeep es una mes moderna feta durant una revisió del Llevaneus, material que desde la nevada del 1962, es va dotar a Bombers de Barcelona.




     A les ultimes imatges veiem els vehicles amb els colors que encar no els correspon, el motiu es el no disposar de la imatge del moment.
     Es l'any 1968 que a Bombers es compra un nou autobomba lleuger un Land Rover Santana "109" o llarg equipat pet Tinker, serà el Bt-29. (a la imatge amb els colors posteriors)


     Entre el 1969 i 1970, arribem 3 Pegaso 1065 equipats per Iesa, son els Bt-30, Bt-31, Bt-32, vehicles que veuren en el proximament estrenat Parc de la Zona Franca.


     A la imatge superior hem vist el Bt-30 tal i com arriba, i el B-31 i B-30 un cop a partir dels anys 73, començen a pintar-se amb el disseny i anagrames practicament actuals. 
     Amb el Bt-31, i Bt-32, tambe estrenen un vehicle especial per a focs de hidrocarburs, vehicle equipat i preparat per Iesa, (segun les males llengues dissenyat pel SotsCap Rifà) aquest vehicle amb els anys va ser modificat intentant millorar la direccionalitat que presentava greus deficiencies a causa del disseny sobregarregat per darrera del eix posterior.


      Bombers de Barcelona, esta en plena efervescencia, son temps que tot promet i es fan brigades  especials com "els Ranes" i "els escaladors" (properament) per a Salvament especifics. De moment i durant 1970 s'estrenen dos Ebro 350, un com a furgo auxiliar de material, posiblement el F-4 que serà el J-2  , i el segon per a la Brigada de submarinistes, equipat amb el material necesari, vestidor i remolc per la barca, el F-5,que mes endavant serà el J-3



       I per a fer transport de material i bombers es comprem 2 Jeep Toledo, amb 6 places de capacitat i ampli espai de carrega


      Ja en el nou Parc de Z.F. i durant el 1971, s'estrena una segona Grua del tipus pluma, un Pegaso 1065 A amb doble eix tractor. El podem veure amb la decoració original i la que va tenir de manera inmediata.


         Seguidament arriba el B-33 (sense cap imatge de moment), es tracta d'un Pegaso 1061 A equipat per Iesa. ( vehicle molt semblant als posteriors B-40 i B-41, amb la diferencia de model 1061 o 1065 pero cabines A "tipus "cabezon" )


           A continuació els A-6 i A-7, dos Jeep Viasa curts,(imatge que hem vist amb el Jeep Viasa llarg) vehicles que podien servir tant per remolcar les RE Magirus de 17 i 12 metres o fer de llevaneus amb l'acoblament de la pala llevaneus.

Fotografia dels A-6 i A-7

         Finalment dins de l'any 1971, un nou vehicle de Comandament, el Seat 124 amb anagrama A-8.

Fotografia del Seat 124  A-8 (manca la foto)

       Per anagrama, A-9 i A-10 es entre el 1971-72, que Transports de Barcelona obsequia al Cos de Bombers de Barcelona amb dos autobusos retirats de servei el 1968, son dos AEC model Aclo Regent, els numeros  416 i 418. Es tracta de autobusos de 2 pisos anglesos arribats entre 1948-52, que durant l'any 1962 es van transformar en autobusos d'un pis a Seida de Bilbao, aquest vehicles tenien un motor diesel de 6 cilindres de 9600 c.c. i 125 Cv, ( jo sols recordo un i les dades de TMB es contradiuen elles mateixes )



         Any 1972, dues noves ambulancies, les S-3 i S-4, seran dos furgons Sava de gran volumen, amb la voluntat de fer unes ambulancies amb capacitat de fins a 4 camilles, dissenyades al mateix Cos de Bombers quan encara no hi havia una normativa de vehicles per a Transport Sanitari, aquest vehicles un cop desfasats com a vehicles sanitaris, continuaran en servei com a furgons de transport.



      A la imatge anterior veien en primer terme la S-3 a l'interior del nou Parc de la Zona Franca, i la resta de vehicles encara amb els colors antics, serà durant els anys 72-73, que els vehicles cambien definitivament els colors i anagrames, com podrem veure en imatges mes endavant. Durant l'any 1972 arribaran el B-34 un Magirus-Deutz tipus TLF 16 "morro quadrat" o "Aligator" (vehicle especific per al Parc de la Z.Franca amb conveni del Consorci) i una tractora Pegaso, amb remolc equipat com a generador de gran capacitat Magirus de 330 KVA nominal, el V- _ serà el conegut com a "Generador" posterior J-4. (sembla ser que primer va venir amb una tractora 1065, la qual no podia amb el remolc, i va ser cambiat per un Pegaso 2020 B de 170 Cv)


      A continuació,  imatge de la presentació dels nous vehicles a la Pl. Sant Jaume, al fons de tot es veu el B-33, G-2 i E-4 vehicle que arriba durant el 1973 junt amb el B-35(aquest com el B-34)


Imatge dels B-34 i B-35



    El nou V-9 o futur E-4, es un Pegaso 1065 equipat d'un braç articulat de la casa Snorkel de 30 metres, un sistema diferent a l'escales pero complementari, ja que permet un moviments diferents. A continuació podem veure una imatge de la transició de colors en la decoració dels vehicles durant aquests anys, tot bermell, bermell amb parafangs negre, i la definitiva de sostre i portes blancs.


     Juntament amb el B-35, van arribar dos Magirus 230D16FA equipats com a vehicles de gran incendi amb una capacitat de 6000 l, i canyó d'aigua monitoritzat desde l'interior de cabina, el seu motor era un V8 de 230 Cv i tracció 4x4, seran els B-36 i B-37 vehicles pintats en color reflectant als que rapidament s'els va cambiar el sistema de portes dels armaris inferiors per evitar accidents, mes endavant es van pintar amb els colors usuals a Bombers de Barcelona i van acabar els seus dies com a vehicles cisterna amb el'anagrama B-401 i B-402 (el seu us va ser contravertit, ja que tenia un us molt bo com a cisterna de reabastament, o per llançar aigua en grans incendis, no era gens practic si habia de treballar sense altres vehicles)


    Mateix any 1973, es compra un altre vehicle mes practic per Barcelona el B-38, un autotanc lleuger del tipus que avui diriem "autobomba urbana" era un vehicle mixte fabricat a Magirus Espanya amb xassis Avia al que es muntava motor i bomba Magirus, incloent la resta de modificacions i equipament. Aquest tipus de vehicle el trobarem a diversos Parcs de Bombers tant a Catalunya com Espanya.


        Ja en el 1974, trobem l'adquisició dels vehicles B-39, Pegaso 1065 equipat per Iesa com a vehicle autotanc, amb bomba alta pressió i dos carrets de manega alta pressió, el vehicle, no va acabar de trobar un us adequat, amb problemes fins i tot per donar aigua a altres vehicles a pesar de la seva capacitat de cisterna, finalment cap els anys 90 va ser reformat a Saval-Kronenburg intentant donar-li un servei d'abastament d'aigua a altres vehicles i ser autosuficient,


   De la mateixa Iesa i del mateix any arriben els B-40 i B-41, dos Pegaso 1065 A "cabezones", tenien cabina amb tres finestres, i equipats amb canyó d'aigua.




  
    Per acabar el 1974, trobem un vehicle especific, tant especific que costa entendre la seva adquisició, es tracta d'un Unimog equipat com a retroexcavadora per Klauss, serà el V-10 o mes conegut J-5


       En la revista Alarma, poden observar la presentació de la nova escala Magirus de "morro xato", encara que consta del 1975,serà la V-11 posterior  E-5, precursora d'una serie de autoescales Magirus de 30 metres amb molt bon resultat.


      Al mateix any i per substituir definitivament els antics camions caixa Ford ( C-3 ) arriba un Ebro 350, amb caixa i volquet.



   Seguidament  al 1976, entren dos nous Land Rover "109" , els A-11 i A-12, per a us dels Caps de Guardia, amb els anys passaran a fer tasques de furgo i seguidament de vehicle d'asistencia tecnica, amb els anagrames de C-10 i C-11.



      Es necesari aumentar el numero d'ambulancies, ja que cada cop es fan mes serveis sanitaris i les S-1 i S-2, no son operatives restan sols la S-3 i S-4. aquest cop amb el mateix tipus de vehicle , recau la compra en els furgons de 3500 Kg de Motor Iberica, seran les S-5 i S-6.



       Les antigues Sanglas de la G.U., s'han de renovar, i per aixó arriben 4 Sanglas, encara que ja no es pintaran de bermell, sino que mantenen el seu color original de la G.U. mes facil de relacionar amb el transit.



         Ja som al 1977. seguin amb el material nacional si es possible, s'adquireix un Pegaso 2080-54, es tracta d'una tractora amb cabina "quadrada" adaptat per Iesa com a Autotanc, vehicle potent, rapid i agil per la distancia entre eixos curta, serà el B-42 ( en la fotografia apareix amb el seu ultim anagrama B-302 )




        Any 1978, l'increment de focs forestals, i les noves tecniques de coneixement dels camins, fan necesari la compra de vehicles tot terreny lleugers, seran els B-43 i B-44, dos Unimog Mercedes benz, adaptats per Iesa, aquest vehicles tenien una capacitat de tracció en qualsevol terreny, sols era necesari tenir precaució a causa del elevat centre de gravetat dels vehicles, rapidament es van adaptar per portar pales llevaneus.



    Amb els anys, Bombers de Barcelona, va incrementant el tipus de serveis i asistencies, per tant els vehicles s'han d'adaptar a les necesitats, aixi trobem V-12 o J-6, nou vehicle d'asistencia tecnica, preparat per treballs d'apuntalaments. Un Pegaso 1065 B.


         També es renova el vehicle de pols lleuger, un Land Rover "88" que serà el V-13 i posteriorment el P-2



         I ara dues autoescales Magirus de 30 metres, com la E-5, amb aixo i el Snorkel E-4, Barcelona tindrà una molt bona dotació de vehicles escala, i mes si tenim en compte que les E-1, E-2, i E-3, encara estan en funcionament.


       Any 1979, aquest any hi haurà un increment notable de vehicles, comencen amb la renovació de dues motocicletes Sanglas 400 per la dotació fitxe de G.U. a Bombers, seguim amb dos Land Rover "109" per a furgons , els A-13 i A-14, aquest ultim com podem veure a la fotografia es renovara coma vehicle lleuger d'asistencia tecnica ( C-12 ).


       Seguim amb dos autotancs, el B-45 Pegaso 2080-54 en aquest cas amb xassis llarg, ja que estara preparat especificament per al seu us al Consorci Z.Franca i Port de Barcelona


         I el B-46 un altre Pegaso 2080-54 en aquest cas semblant al B-42, es a dir amb xassis curt per facilitar la maniobrabilitat dins la ciutat.

          
       Dins del mateix any, s'adquireix un vehicle per al repostatge dels vehicles, per evitar el continuo moviment de vehicles al Parc Eixample, serà el J-7 un Ebro 


  També arriva la renovació dels vehicles de Jefatura, es compraran dos Seat 131-1600 i duran l'anagrama A-15 i A-16.


        Mes vehicles de Motor Iberica, el furgo  de 5 places i carrega, Ebro 350 que heretarà l'anagrama F-4, i una nova ambulancia com les actuals, la S-7 un altre Ebro 350 F.



       I finalment i per juvilar l'antic autobus Aec-Reguant, s'adquireix un microbus de 20 places Ebro, el futur A-17.


        En acostem al final d'aquest periode d'estabilitat i creixement sota la direcció del Cap J.Mª Jordan Casaseca, Bombers de Barcelona, ha renovat, incrementat el material mobil, ha incrementat la seva plantilla primer amb l'incorporació de 100 bombers el 1979 i de 200 bombers l'any 1981. El Cap aviat es juvilarà, i la Democracia i els nous temps portaran un nou model que analitzarem en el proper periode. Veiem les ultimes adquisions del 1981.
           Un nou autotanc, el B-47, un Avia 2000, del que trobarem bastants vehicles de bombers en altres Serveis de Bombers, aquest vehicle el recordo com a vehicle lleuger del parc d'Almogavers i amb un servei mes que correcte.


         Un nou Snorkel o braç articulat de 30 metres  sobre Pegaso 2080-54 el E-8


         Un altre Land Rover "109" per a us de personal, el A-18, i amb el modern fiuncionament de la Brigada de Rescat,, es necesari un material modern, rapid i elegant, per aixó es compren la nova ambulancia S-8 ( una Chevrolet Chevy-Van, amb motor V8 de benzina i canvi automatic ) i els vehicles tot-terreny A-19 i A-20 un per als caps de Guardia i altre per portar els bombers de la Brigada de rescat al punt d'accident ( dos Range Rover amb Motor de V8 de benzina i un consum minim de 20-24 litres/100 km, vehicles magnifics pero de cost excesiu per al servei destinat ). 






      Adaptant-se als nous temps, i el dens transit de Barcelona, arriben dos autotancs petits, els primers del que ara coneixem com autobombes urbanes, seran els B-48 i B-49 , vehicles Magirus-Deutz amb xassis Fiat.


    Finalment, i sense precisar ni per error l'any, mostrarem una serie de utils, adquirits en aquest periode de temps, treballant en multitud de serveis, i que encara que no son vehicles, es correcte citar-los, son les motobombes Magirus, Rosembauer, i els generadors d'escuma.




1 comentario:

  1. Increïble blog. Us felicito. El B-39 de l'any 1974 encara funciona. El tenim a l'ADF de Castellbisbal en servei com a vehicle per abastir aigua en cas d'incendi forestal

    ResponderEliminar