1940-1960

DE LA DESFETA AL INICI DE LA RECUPERACIÓ


       Acabada la Guerra Civil, ja hem comentat que segueix la mateixa Direcció del Cos de Bombers de Barcelona, els canvis politics son evidents a tot arreu i per tant també arriben al "Cuerpo de Bomberos de Barcelona". Aqui sols parlarem de la miseria que a nivell general viu la ciutat al igual que ho fa Bombers de Barcelona, com a material, es necesari treballar amb el que queda, desde el 1929 que no es compra ni renova res i es de suposar que la Guerra i els bombardejos de la ciutat, varen donar un plus de treball. En la imatge seguent feta els anys 50, ens ho podem imaginar. 
    

      Veiem dos furgons Magirus 55 Hp, un bomba-tanc Magirus 70 Hp, un Ford A de Comandament, una escala portable Magirus de un dels autoescala 70 Hp, i els nous camio Ford "bigotes" i el Pegaso "galtas". Penso que si el Bombers de Barcelona, va poder seguir treballant en aquest periode, va ser per la seva voluintat i disposar d'uns tallers on fer el manteniment i millores necesaries, com podem veure en la imatge seguent.


          Serà a partir de 1948, que el pais inicia timidament el retorn a la normalitat, a la ciutat es farà la primera Feria de Muestras de Barcelona i es el lloc a on es compra el primer vehicle per a Bombers des de el 1929, un magnific Ford V8, carrossat i equipat per l'empresa americana John Bean

 
      El nou vehicle serà el conegut com "l'americà", Sembla ser que el vehicle procedia realment dels EEUU, queda la dubta si es va importar directament, o venia d'una de les moltes subastes de l'Exercit USA al acabar la II Guerra Mundial. Juntament amb aquest tambe hi habia altres camions Ford V8 que en aquest cas es van comprar a Barcelona (1949) com camions de carrega i els Ajuntaments de Terrassa i Mataro per adaptar-los com a camions de bombers. Aquest camions podien ser fabricats a Barcelona per la mateixa Ford Iberica anteriorment a ser la Motor Iberica, també hi ha retalls que comenten venen importats d'Algecires; els podem veure a la seguent imatge.


    Arribem al 1950, la Hispano-Suiza ha traspasat la seva fabrica al estat a traves del nou INI, i els nous camions Pegaso es comencen a veure per les carreteres, (el nou Govern es un govern basat en un estat autarquic, i per tant els espanyols han de suministrar-se de material nacional sempre que es pot) i si es pot a Madrid, d'allà ens vé  l'empresa D.c.I. (Defensa contra Incendios) que ens presenta el camió de bombers nacional.



        A Barcelona, es compren tres d'aquest model, seran els Bt-8, Bt-9, i Bt-10, son camions sobre xassis Pegaso Z-206, motor de benzina de 110 Cv, equipats amb una potent bomba de 3000 l/m Delahaye i cisterna de 3000 l. mes uns 300 l d'escumogen mesclat en bomba. La seva carrosseria aprofita la cabina original allargant-la en un sistema que avui diriem "monovolum". La mala qualitat de la "xapa" nacional, i la seva complicitat, seran la causa que amb el temps es transformin als Tallers de Bombers com a "Cabezones" (1967) i s'els hagi canviat anteriorment el motor per un diesel de Pegaso. Un d'ells va arribar a funcionar fins el 1974.
   1950 s'adquireix el Bt-8, l'any 1951, arriven els Bt-9 i Bt-10, iguals al Bt-8, pero amb unes variacions de detall, aquests camions son els ultims que es fabricaran amb el volant a la dreta.


     Segons uns el 1950, posiblement el 1952 i per matricula el 1954, i també aprofitant una Feria de Muestras de Barcelona, L'Ajuntament compra dos camions Dennis com els utilitzats pels bombres de Londres, hi ha qui diu que venen de la II Guerra Mundial, pero per la imatge o eren nous o molt ben reparats. Aquest camions duien un petit diposit de 400 l i una bomba  d'aspiració directa, vehicles rapids al igual que el Bt-7 eren vehicles per un primer atac que necesitaven rapidament l'ajut d'altres vehicles, van acabar la seva carrera com a "Vehicle de Reis", i per aspirar gran quantitat d'agua, arriven fins els anys 70.


        1953, es compra una ambulancia, sabem que de les dues Hispano-Suiza del 1929, una ha desaparegut durant la Guerra Civil, l'altre arriva al 1940, pero no tenim cap mes relat d'ella. La nova una Peugeot D3A, es furgoneta francesa que fan servir a França els bombers adaptada com ambulancia, la nostra podrem observar es identica a les franceses.


     També durant el 1953, arriben 6 motocicletes Sanglas 350 c.c. de la G.U. amb els corresponents guardies, rapidament es van pintar de bermell.


       A la imatge seguent podem veure una tipica sortida dels Bombers de Barcelona cap els anys 50, veiem de dreta a esquerra el cotxe de comandament un Ford , l'escala Magirus del 1929, un Dennis, i un Pegaso, amb la motocicleta de la G.U. obrint pas en les cruilles.


     Sense poder afirmar-ho 100 % , el 1954 ens trobem dos nous vehicles, aquest si amb tota seguretat de segona mà procedents de subhasta militar i origen de les tipiques converses a on es deia "aquest camió ha fet la mili". Es tracta de dos vehicles Ford WOT1 de tres eixos  tracció 6x4 i motor V8 benzina, vehicles construits ex-profes per l'Exercit Angles (es comentava si eren Crossley), amb el temps van cambiar el motor per un Ebro diesel. Son el Bt-13 (cisterna de 2500 l i bomba, conegut com "Ben-Hur") i el GVE-1, un furgo adaptat a vehicle de suport (electrogen, material extracció de fums i altres, conegut com "el tragafums").



        Podem veure a d'alt el Bt-13 tal com va arribar amb una carroceria que tapaba la cisterna, que mes endavant es va retirar deixant la cisterna a la vista i facilitant l'acces. A baix podem veure el Gve-1, aquest vehicles es van preparar per la madrilenya Antifyre ( al Museu de Bombers de Madrid es conserva un vehicle semblant al Bt-13, de la mateixa Antifyre, pero de marca Crossley i amb la mateixa procedencia )

     L'any 1954, a la revista Alarma, hi ha un reportatge fet al Sg Joan Farrés, detallant el material que hi havia llavors al Cos de Bombers de Barcelona, segons ell era el seguent :
  • 3 turismes Ford, els A-1, A-2 (Ford A de 1927-29) i A-3 (possiblement el que cedeix l'AjunatmentFord sedan anys 40)
  • Bt-7  un Ford V8
  • Bt-8, Bt-9, Bt-10 3 Pegaso Z 206 
  • Bt-11, i Bt-12 2 Dennis anglesos
  • Bt-13, estrany Ford amb cisterna i bomba
  • Bt-1, Bt-2, Bt-3, Bt-4, els autobomba Magirus de 1929
  • F-1, F-2, F-3, F-4, els furgons Magirus amb les seves motobombes remolcables
  • Eg-1, Eg-2, Eg-3, les dues autoescales Magirus del 1929 i la Delahaye del 1920
  • Be-1, Be-2, dues de les 4 bombes amb escala portable, reciclats com cisternas el 1937
  • GVE-1, un Ford equipat com electrogen i material contra fums
  • C-1,C-2, C-3, C-4, els 3 camions caixa Ford V8 (dubto del 4r si es com diu Ford o H-S)
  • 6 motocicletes Sanglas 350 de la G.U.
  • 2 tractors Fordson
  • 2 RE escales remolcables
  • 3 motobombas Kronenburg equipades amb motor Ford V8 de 2000 l/m
  • 6 motobombes lleugeres de mà Antifyre
  • 5 motobombes lleugeres de mà Homelite
  • 3 generadors portatils d'electricitat Homelite
          No nomena en aquesta relació la S-2, ni comenta l'estat de la resta de vehicles i carruatges, que deuen estar fora de servei.
          Seguidament podem veure les 3 bombes Kronenburg, i  una de les bombes Homelita o Antifyre.


       Finalment, durant el mateix 1954, es compra un Land-Rover "88" com a vehicle bomba tanc lleuger, serà el Bt-14



LA RECUPERACIÓ
    La decada dels 50-60, marca un canvi pasem de la miseria als inicis del benestar, i això es notarà també a Bombers de Barcelona, l'any 1955, es farà una gran compra de material i aquest cop no serà material nacional o extranger de segona mà. Es compraran vehicles nous a Magirus.



        Es compren 4 remolcs Magirus equipats amb motobombes Magirus i tot el material necesari en el mateix remolc.


          En el mateix moment, venen 3 escales remolcables Magirus de 17 m, i 2 de 12 m. Sembla ser que al mateix temps es van comprar dues a Servitja de 17 m. Aquest material feia part de la decoració de la missa que es feia el dia del Patró. I dins del material mes urgent, el 1956 es va comprar 4 camions Magirus-Deutz ( diesel refrigerats per aigua del tipus TLF16), amb una cisterna de 6000 l i bomba Magirus. Els podem veure a la imatge seguent.


     Junt amb els camions cisterna, Bombers de Barcelona va rebre el 1956 un dels seus vehicles mes emblematics, una autoescala Magirus-deutz de 52 + 2 metres, amb tota la tecnologia del moment, aquesta escala duia una plataforma que actuava com a ascensor per poder pujar bombers i material sense esforç, es varem fer moltes demostracions al monument de Colon, però finalment el pas dels serveis va demostrar que la inseguretat de tal llargada, sent necesari el retallar-la a 30 m.



          Any 1958, les noves tecnologies (que no ho son tant) arriben a Bombers, s'estrena emisora al Tibidabo, instalat-se receptors en els vehicles mes necesaris.
          En la revista Alarma, apareix la compra de dos remolcs per a focs de liquids inflamables a la casa Parsi, hi ha tot el detall, a la mateixa revista apareixen les imatges dels remolcs, peró fetes en un carrer de Barcelona i no en el Parc com es habitual.


      Ja som al 1959, quan ara es decideix substituir els vehicles de comandament, comprant-se dos Renault Dauphine, que podem veure en una imatge mes moderna de la revista Alarma.


          També es durant el 1959, i potser pensant en els serveis que es fan a la Feria de Muestras de Barcelona, s'adquireix una furgoneta Wolkswagen T1 equipada per la casa Kronemburg.


       Ja som al 1960, any en que es compra un altre dels vehicles mes emblematics de Bombers de Barcelona, la G-1 (va tenir diversos anagramas, el mes conegut G-1) un vehicle amb tracció 4x4, reductora motor V8 diesel de 170 Cv de la cas Magirus, equipat com a vehicle taller-grua, i pensat per serveis de tot tipus de salvaments. 



    Finalment, mostrarem a la seguent imatge, una furgoneta DKW f 89, amb els colors no habituals, pero rotulada, no es un vehicle molt conegut entre els bombers, pero va existir amb l'anagrama F-5 i era per al transport de bombers.     


     El final d'aquesta decada, (1959-60) el Govern de Madrid inicia els Planes de Estabilización i altres que els seguiran, evolucionant i modernitzant Espanya que ja ha tornat a una certa normalitat, i tant Barcelona com Bombers de Barcelona, inicien uns objectius de desenvolupament amb la idea de la Barcelona Metropolitana. 
      A Bombers de Barcelona, durant aquest anys, s'ha creat "La Agrupación Cultural i Deportiva" i la seva revista "Alarma", s'han asentat les festes del Patró de Sant Joan de Deu, diverses activitats ludiques i participatives amb altres Serveis de Bombers, per altre banda es fan demostracions amb el materal antic i la "Genoveva" inicia el seu periode de vehicle clàssic en el I Rallye de Sitges




3 comentarios:

  1. Felicitats i gràcies per la pàgina. És un gran tribut als Bombers de Barcelona i una bona ajuda per aquells que hi estem interessats. Per la meva part tinc un blog dedicat bàsicament a la Fotografia on també hi ha una secció de bombers (http://carlesmitja.net/category/firefighting-2/), on de moment hi vaig publicant imatges de miniatures de bombers de la meva col·lecció amb una petita explicació. És aquí on potser em podeu ajudar. Estic preparant una entrada sobre un Magirus Deutz Saturn 6500 RKW7 que com sabeu és un camió grua de 7Tn, similar al que va servir a Bombers de Barcelona a partir de 1960. He sentit alguna vegada que el camió, amb tracció a les 4 rodes, es podia moure fins i tot lateralment quan estava aixecat de la part del darrera amb els estabilitzadors de que disposava. Aquests tenien unes rodetes de cautxú a l'extrem. És cert? Si és així, com es feia la tracció lateral?, amb energia elèctrica? Moltes gràcies per endavant i felicitats de nou. Carles

    ResponderEliminar
  2. Molt Macas les imatges i explicacio, endavant.

    ResponderEliminar
  3. El GRAN TRESOR dels bombers barcelonins són els mítics vehicles Magirus-Deutz.

    ResponderEliminar